تجهیزات شبکه مسی

کابل و تجهیزات مسی شبکه

کابلهای مسی دارای دسته بندی استاندارد ANSI / TIA / EIA 568 B (مورد قبول در ایران می باشند) :

Cat 5e : اگر چه این کابل تا فرکانس 100MHZ را ساپورت می کند اما به دلیل بازدهی بالاتر و توانایی استفاده در فواصل بیش تر نسبت به Cat5، بیشتر پیشنهاد می شود. این کابل دارای حداقل شرایط کابل دیتا در استاندارد ANSI / TIA / EIA 568 B است.

 

6 Cat : این کابل قادر است تا250MHZ از خود عبور دهد. این کابل برای Gigabit Ethernet و استفاده های آتی با بازدهی بالا استفاده می شود.

Cat 6A :این کابل تا فرکانس500MHZ را ساپورت می کند. این نوع کابل در مقایسه با Cat6 در برابر انواع Noise و Crass talk، مقاومتی عالی از خود نشان می دهد. استاندارد ISO / IEC برای این نوع از کابل کانکتوری خاص در نظر گرفته شده است که در مقایسه با کانکتوری که EIA / TIA در نظر گرفته، به مقدار 3db بازدهی و راندمان بهتری دارد. به بیان دیگر می تواند تا 50% بیش تر در کاهش Next موثر باشد. این در حالی است که تولیدات اشنایدر الکتریک در سری اکتاسی با ارائه کابل CL-MX قادر است پهنای باند کابل S / FTP Cat6A را تا 550MHZ افزایش دهد

Cat7 : یا Class Fa توسط استاندارد EIA / TIA شناخته نشده است. این نوع کابل در مقایسه نسل Cat6 و Cat6A در برابر Noise مقاومت یشتری از خود نشان می دهد و قادر است پهنای باندی تا 600MHZ ارائه دهد. کاربرد این کابل نیز مانند Cat6A در 10 Gigabit Ethernet است و حداکثر طول مجاز این سیم، 100 متر است. البته باید توجه داشت که چنانچه بخواهید این کابل حداکثر پهنای باند خود یعنی600MHZ را داشته باشد، باید از کانکتورهای مخصوص آن استفاده گردد که با نام های GG45 یا Tera Connector معروف هستند.

Cat7A :یا Class Fa که این کابل نیز توسط استاندارد EIA / TIA شناخته نشده است.این نوع کابل از لحاظ مزایا مثل Cat7 بوده با این تفاوت که می تواند تا 1000MHZ پهنای باند داشته باشد. این کابل برای شبکه های با کاربرد چندگانه مثل ( CA TV ) تلویزیونهای کابلی با سرعت 863MHZ مناسب است. در این کابل هر جفت سیم به هم تابیده شده پهنای باندی تا 1200MHZ را ارائه می دهند. محققان در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در یافتند که این سیم در طول 100 متر می تواند سرعتی تا 100Gbit/s داشته باشد.