تجهیزات شبکه FTTH

دستگاه OLT : سوئیچ خطوط فیبر نوری این دستگاه سوئیچ در مرکز مخابرات CO قرار می‌گیرد و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات هزاران کاربر را به شبکه گسترده شهری و بین شهری که اینترنت ملی را تشکیل می‌دهند به عهده دارد هر پورت این سوئیچ می‌تواند تعداد زیادی ONT را تغذیه کند.


fttx olt

دستگاه Splitter : انشعاب دهنده و یا مالتی پلکس هر پورت OLT می‌تواند تعداد زیادی کاربر را سرویس دهد این کار انشعاب یک پورت به تعداد زیادی کاربر توسط اسپلیتر انجام می شود که یک قطعه پسیو است اسپلیتر ها نور ورودی را به سمت فیبرهای خروجی هدایت می کند.

fttx splitter 1

کابینت ODC : این کابینت دیواری یا Outdoor از یک طرف به مرکز مخابراتی و از طرف دیگر به ODB متصل است دراین کابینت فیبر نوری به کمک اسپلیتر به ده ها فیبر خروجی متصل می گردد.

fttx odc

جعبه ODB : این جعبه که شبیه علمک مخابراتی مسی می باشد فیبر ورودی از ODC را  به فیبر های خروجی به سمت خانه ها یا کاربران هدایت می کنند در ODB مرحله دوم اسپلیتر وجود دارد. بین ODB و OUTLET یا پریز داخل هر واحد مسکونی dropcable وظیفه اتصال نوری را به عهده دارد.

fttx odb 1

دستگاه ONT : این محصول شبیه مودم های رایج دی اس ال در خانه ها می باشد از طریق پورت PON به شبکه FTTH متصل می‌گردد این دستگاه در انتهای شبکه سیگنالهای نوری را بعد از تبدیل به سیگنال الکتریکی به تلفن یا WIFI می‌رساند.

fttx ont

کابل دراپ ( Drop Cable ) که کابل فیبر نوری دو کور یا 4 کور خاصی است با انعطاف بالا جهت ایجاد ارتباط از ODB به OUTLET یا پریز و راه اندازی شبکه FTTH به داخل ساختمان می باشد. لازم به ذکر است که به دلیل تفاوت داشتن نوع دسترسی که مخابرات در هر پروژه می دهد این کابل دارای دو نوع داخلی و بیرونی Indoor/ Outdoor است.

 
fttx drop