شبکه پسیو فیبر نوری یا FTTX
شرکت ایرسانوین نماینده رسمی اشنایدر الکتریک فرانسه سالهاست که درزمینه شبکه های کامپیوتری مشغول فعالیت است و در این راستا صدها پروژه را مستقیما توسط بخش طراحی و اجرای خود و یا از طریق نمایندگان معتبر خود به انجام رسانده است. در سالهای اخیر که سمت و سوی بازار مخابرات ایران به آهستگی به سمت فناوری فیبر تا منازل (FTTH) متمایل شده است با توجه به نیاز کشور و در پاسخگویی به این نیاز این فناوری را برای کشورمان ارمغان آورده ایم و سعی کردیم تا تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشیم و به بسته محصولات خود اضافه نماییم. 

همچنین شرکت ایرسا نوین آمادگی دارد با پرسنلی مجرب و متخصص در زمینه راه اندازی و نصب پروژه های FTTH برای داخل ساختمان ها و مجتمع های بزرگ با کارفرمایان و مجریان پروژه های ساختمانی همکاری نموده و دسترسی اینترنت و همچنین خطوط تلفن که بر روی FTTH راه اندازی می شوند را فراهم، نصب و تحویل نماید.

معرفی تکنولوژی پسیو فیبر نوری

 

یک شبکه PON/ پان یا FTTH یک شبکه فیبر است که از تجهیزات پسیو فیبر مانند Splitter ( مقسم ) و Combiner ( ترکیب کننده ها ) استفاده می کند این تجهیزات پسیو برخلاف تجهیزات اکتیو مانند تقویت کننده ها دارای قیمت پایین تر هستند. البته شبکه ها فعال فاصله حدودی 100 کیلومتر را می پوشانند و شبکه های غیرفعال PON (پان) می توانند تا 20 کیلومتر را پوشش دهند.

در طی سالها، این فناوری رشد خوبی داشته و الان نسخه GPON آن رایج گشته است. در این استاندارد سرعت ارسال اطلاعات از OLT دستگاه( Optical Line Terminal )  یعنی سوییچ مرکزی تا مودم در خانه ها ( Optical Network Terminal ) ONT حدود 488/2 گیگابیت در ثانیه و سرعت ONT  به سمتOLT  معادل 244/1 گیگابیت در ثانیه می باشد .

GPON  یک شبکه P2MP است این بدین معنی است که از یک پورت سوییچ مرکزی می توان با 64 کاربر متصل شد و همگی از یک پورت استفاده می کند.

 

fttx 02

 

جریان اطلاعات از ONT بسمت OLT  توسط کاربران زیادی استفاده می شود لذا سرعت آن برای یک کاربر کمتر از کل سرعت 244/1 می باشد.

پاکت دادهای GPON  می تواند پاکت ATM  و سایر پاکت های اطلاعاتی مانند, TI/EI , UDP , TCP , IP , VideoVOIP و سایر پروتکل ها را حمل نماید .

هم اکنون استاندارد بالاتر از GPON که همان XGPON است نیز وجود دارد

سرعت این استاندارد جدید می تواند تا 10 گیگابیت برسد و چون از طول موجهای دیگری جهت ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می کند با GPON هماهنگ بوده و مشکلی را ایجاد نمی کند و هر دو استاندارد می توانند در یک شبکه فیبر بکار روند.

طول موجهای مورد استفاده درGPON  به شرح زیر است .

1490nm: جهت ارسال اطلاعات از سوییچ مرکزی بسمت کاربر

1310nm: جهت ارسال اطلاعات از کاربر بسمت سوییچ مرکزی

1550nm: جهت پخش عمومی(Broadcast)  کانالهای تلویزیون