معرفی سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان ۱

معرفی سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان ۱

از کاربردها و مزیت های پیشرفت IT و فراگیری آن در تمام سیستم ها ارزیابی تغییرات محیط اطراف است چنانکه عرصه های نوظهور دیگری را در جهات مختلف زندگی ایجاد کرده است. از کارکردهای نوظهور فناوری اطلاعات در عصر حاضر پیشرفت در تکنولوژی های هوشمندسازی ساختمان بوده که با توجه به قابلیتهای آن نیاز روزافزون در استفاده از آن حتی در یک واحد مسکونی ساده نیز دیده می شود. اگرچه در ساختمانهایی که حساسیت های ویژه ای در زمینه امنیت و مدیریت دارند استفاده از این سیستم ها بسیار بیشتر احساس می شود.

سیستم هوشمند سازی ساختمان

 

نیروهای متخصص شرکت ایرسا نوین موفق شده اند پروژه های مختلفی را با محصولات شرکتهای Bereker، Merten، Ulti، Teleco، Jung و Gate  اجرا نموده و در جهت ارتقاء سطح کیفی در عملیات خود از استانداردهای بین المللی استفاده نمایند که برجستگی خدمات و سرویسهای ارائه شده ملموس و نمایانگر قدرت مدیریت و تخصصی آن می باشد.

حال نظر شما را به  مزایای ساختمان هوشمند و روشهای کنترل آن جلب می نماییم.

مزایای ساختمان هوشمند

مزایای یک ساختمان هوشمند از طریق اتوماتیک کردن فعالیت سیستم هایی مانند سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع  (HVAC)، سیستم اعلام حریق، سیستم های امنیتی و کنترل تردد، سیستم روشنایی و مدیریت مصرف انرژی پدیدار می شود. بطور کلی مزایایی را که یک ساختمان هوشمند برای صاحبان این نوع ساختمان ها به ارمغان می‌آورد عبارتند از:

راحتی: ساکنین خانه های هوشمند می توانند از یک نقطه در خانه، همه محیط داخلی و خارجی خانه را زیر نظر داشته باشند و در صورت نیاز به ایجاد تغییر بدون رفتن به محل مورد نظر آن تغییر را انجام دهند. برای ایجاد فضای دلخواه در خانه هوشمند تنها یک اشاره کافی است، سناریوها وظیفه تنظیم دقیق محیط را به عهده می گیرند. خانه هوشمند با استفاده از اتوماسیون و انجام بعضی از کارهای روزمره و تکراری، آسایش و راحتی بیشتر برای ساکنین خود به ارمغان می آورد.

ایمنی و امنیت: در نظر بگیرید حریقی در یک ساختمان بوقوع بپیوندد، سیستم اعلام حریق علاوه بر تماس با مرکز آتش نشانی، با سیستم امنیتی بصورت خودکار ارتباط برقرار می‌کند و از این طریق قفل کلیه در‌های خروجی باز شده، سیستم روشنایی چراغ های مسیر خروجی را روشن کرده و ساکنین می‌توانند به راحتی از محل حریق دور شوند. سپس سیستم امنیتی با سیستم HVAC ارتباطی خودکار برقرار کرده و از این طریق هوای سالم جایگزین هوای دود آلود می‌شود. خانه های هوشمند با استفاده از حسگرهای  دقیق تشخیص حضور شخص در محل، حسگر اثر انگشت و همچنین کنترل و ضبط تصاویر توسط دوربین های مدار بسته بصورت دیجیتال، ایمنی را برای ساکنین به شکل چشم گیری بالا می برد.

صرفه جویی در مصرف انرژی: مدیریت مصرف انرژی در خانه های هوشمند تأثیر بسزایی در صرفه جویی در مصرف انرژی دارد. وابسته کردن سیستم روشنایی و سیستم تهویه به حضور شخص و برنامه ریزی بهینه دمای اتاق ها در ساعات مختلف شبانه روز از مصادیق این مدیریت مصرف انرژی می باشند. البته جلوگیری از تابیدن مستقیم نور خورشید به داخل ساختمانها در تابستان توسط کنترل خودکار حرکت پرده ها و کرکره ها، سبب صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی برای دستگاه های سرمایشی می شود.

در زیر برخی از این زیر سیستم ها و کاربرد های آن ها به اختصار شرح داده می شود:

سیستم مدیریت روشنایی ها

خاموش، روشن و یا کم نور و پر نور کردن کلیه روشنایی ها اعم از لامپ های معمـولی و هالوژن بصورت خودکار یا دستی

امکان ایجاد نورپردازی و رقص نورهای متنوع متناسب با نظر کاربران بصورت خودکار و یا دستی

کنترل وضعیت روشنایی ها بر اساس حرکت یک متحرک در محیط یا میزان نور محیط؛ برای مثال با ورود افراد به قسمت های مختلف ساختمان مانند راه پله ها روشنایی های آن قسمت ها روشن و یا پر نورتر شوند و با خروج آنها مجدداً بطور خودکار به حالت قبل باز گردند. از این ویژگی همچنین می توان در پارکینگ این ساختمان ها استفاده کرد تا با ورود ماشین ها به هر قسمت روشنایی آن قسمت روشن و با خروج ماشین از آن قسمت چراغ بطور خودکار خاموش شود. این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی طول عمر روشنایی ها را نیز افزایش خواهد داد.

تعریف سناریو های مختلف با توجه به نیاز های کاربران؛ برای مثال می توان وضیعت روشنایی ها را در حالات مختلف خروج از ساختمان و یا ورود به آن، تنظیم کرد تا بصورت خودکار یا تنها با لمس یک کلید آن حالت اجرا شود.

سیستم کنترل پرده های برقی

باز و بسته کردن انواع مختلف پرده های افقی، عمودی و دو طرفه بصورت دستی و یا خودکار

تعریف سناریوهای مختلف (سناریوی خواب، بیدار شدن، ترک خانه و غیره ) جهت تعیین وضعیت پرده ها بر اساس نیاز ساکنین ساختمان

هماهنگ کردن فعالیت پرده ها با روشنایی های داخل ساختمان برای استفاده بهینه از نور روز

سیستم های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع     

امکان کنترل فن کوئل، سیستم های گرمایش از کف، شوفا‍ژ و غیره

خاموش کردن و روشن کردن بصورت دستی و یا خودکار

کنترل دور فن ها (کند، متوسط، تند) بصورت دستی و یا خودکار

تعریف سناریوهای مختلف (سناریوی خواب، بیدار شدن، ترک خانه و غیره ) جهت تعیین وضعیت فن ها بر اساس نیاز ساکنین ساختمان

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.