اصطلاحات شبکه های پسیو کامپیوتری: قسمت سوم

اصطلاحات شبکه های پسیو کامپیوتری: قسمت سوم

انواع کابل ها

کابل Coaxial

کابل های کواکسیال یا هم محور یکی از اولین انواع کابل هایی بودند که جهت انتقال اطلاعات بکار گرفته می شدند این کابل از دو هادی جریان الکتریکی در داخل یکدیگر تشکیل گردیده است که با نوعی پوشش پلاستیکی که در شکل دیده می شود از یکدیگر جدا گردیده اند. از نوعی کانکتور به نام BNC جهت اتصال این کابل به کامپیوتر استفاده میشود.  از این نوع کابل ها در دهه های گذسته برای توپولوژی BUS استفاده می شد .

انواع کابل Coaxial

coaxial01

Thin Net : این نوع از کابل کواکسیال دارای ضخامت 25 صدم اینچ بوده و حداکثر برد یا طول کارکرد آن 185 متر می باشد.

: Thick Net این نوع از کابل کواکسیال دارای ضخامت 50 صدم اینچ بوده و حداکثر برد یا طول کارکرد آن 500 متر می باشد.

انواع کابل Coaxial از  نظر جنس روکش: PVC از نظر قیمت ارزان بوده ولی با سوختن گاز سمی ایجاد می نماید و معمولا جهت کابل کشی خارج از ساختمان مورد استفاده است.

plenum grade : مقداری گرانتر از کابل های روکش PVC است ولی با سوختن گاز سمی تولید نمی نماید و جهت کابل کشی داخلی ساختمان indoor مورد استفاده است.

کابل زوج به هم تابیده Twisted pair

این نوع از کابل که امروزه به نام کابل شبکه در بازار شناخته می شود شامل 8 رشته سیم است که دو به دو به هم تابیده شده اند که چهار عدد آن جهت ارسال دیتا و چهار عدد دیگر آن جهت دریافت دیتا مورد استفاده است و در آن از کانکتور های RJ-45 استفاده می شود .

انواع کابل زوج به هم تابیده Twisted pair UTP

کابل های (Unshielded Twisted Pair) UTP بدون شیلد یا محافظ نویز: استفاده از این انواع کابل در شبکه های محلی یا LAN برعکس انواع STP متداول است. این نوع کابل بدون محافظ یا شیلد است و در مقابل انواع نویز آسیب پذیر می باشد.

کابل های (Shielded Twisted Pair) STP محافظ دار یا شیلد دار: این نوع از کابل ها نسبت به انواع قبلی خود انعطاف پذیری کمتری داشته و به دلیل مقاومت در مقابل امواج الکترومغناطیس از این نوع کابل در شرایط خاص و صنعتی استفاده می گردد.
twisted pair
همانطور که میدانید در نوع CAT6 سرعت انتقال دیتا تا 1000 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

نکته: در کل حداکثر مسافتی که یک سیگنال می تواند در این نوع کابل ها طی نماید 100 متر است بنابراین حداکثر فاصله دو دستگاه که توسط کابل زوج های به هم تابیده به هم متصل هستند را نمی توان از 100 متر متجاوز نمود.

مد های ارتباطی
این مدها تعیین کننده روش مبادله داده و تعیین کننده جهت ارسال و دریافت داده بین دو وسیله می باشد .
انواع مدهای ارتباطی مبادله یک طرفه
روش ساده مبادله یا Simple Mode در این روش از مبادله، تنها یک طرف قادر به ارسال دیتا بوده و طرف دیگر تنها دریافت کننده می باشد و قادر به ارسال دیتا نیست. بدین ترتیب مبادله به صورت یک طرفه می باشد. فرستنده رادیو و تلویزیون نمونه ای از روش مذکور ارتباطی هستند.
روش مبادله دوطرفه غیرهمزمان یا Half Duplex Mode در این نوع از مبادله هر دو طرف توانایی ارسال و دریافت داده را دارند، اما به صورت همزمان این مساله انجام نمی شود. مثل یک دستگاه بی سیم.
روش مبادله دوطرفه همزمان Full Duplex Mode در این طریقه مبادله  هر دو طرف هم توانایی ارسال دیتا و هم توانایی دریافت آن را دارند برای مثال می توان به تلفن امروزی اشاره کرد.
پهنای باند یا Bandwidth
به تفاوت میان بیشترین و کم ترین فرکانس هایی که یک دستگاه ارتباطی توان ارسال آن را دارا می باشد، می گویند.
Noise
یک عامل مخرب است که شکل یک سیگنال را تغییر داده و باعث می شود اختلال در انتقال دیتا ایجاد گردد.
انواع Noise
  • حرارتی
  • القای الکتریکی (بوسیله موتورهای مکانیکی مثل موتور ماشین)
  • هم شنوایی (اثر میدان های مغناطیسی یک کابل بر کابل مجاور خود مثل اثر کابل های فشار قوی برق بر کابل شبکه)
بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.