انواع کابل فیبر نوری از نظر ساختار محافظ قسمت ۱

انواع کابل فیبر نوری از نظر ساختار محافظ قسمت ۱

کابلهای نوری باید در زمان نصب و در طول زمان استفاده محافظت شوند. بنابراین ساختمان آن باید برای این امر مناسب باشد.کابل نوری می تواند حامل یک تا هزاران فیبر باشد و ساختمان آن بسته به محیطی که در آن نصب می شود می تواند بسیار متفاوت باشد.duplex

طرح کابلهای نوری به چند دسته تقسیم می شود؛ اما دو گروه اصلی وجود دارد که عبارتند از: tight buffered و loose tube. فیبرهای tight buffered یک لایه محافظ مکانیکی در مجاورت فیبر دارند. کابلهای loose tube تیوبهایی دارند که فیبرهای نوری در آنها قرار دارند. انواع دیگری از کابلهای loose tube نیز وجود دارند مثل slotted core و ribbon fiber. اکثر نصاب ها، فیبرهای tight buffered را بدلیل on-site termination ساده تر آنها ترجیح می دهند. کابلهای loose tube حفاظت مکانیکی بهتری دارند زیرا در این کابل، فیبر بصورت فیزیکی از بیشتر فشارهای قرار داده شده روی کابل جدا شده است. در کابلهای loose tube، تراکم بسته بندی ها در یک سطح مقطع برابر، بهتر است و بنابراین قیمت آن کمتر است. سایر گزینه هایی که در کابل کشی در نظر گرفته میشود عبارتند از: روشهای مختلف زره پوش کردن و انواع پوششهای خاص

کابلهای نوری tight buffered

فیبر نوری tight buffered، لایه های محافظ اضافه ای دارد که مستقیما روی پوشش اولیه 250میکرومتری قرار میکیرد تا قطر فیبر را به 900 میکرومتر برساند.

Patch cord

ساده ترین نوع کابل نوری از یک فیبر نوری تشکیل شده که با پوششی از جنس aramid پوشیده شده و روی آن نیز یک غلاف وجود دارد. از الیاف aramid برای استحکام دادن به کابل استفاده می شود (strength member). این اصطلاح در کابل های نوری معروف است و مربوط به این است که کابل باید طوری طراحی شود که کمترین تنش ممکن به فیبر نوری وارد شود.

قطر کابل tight buffered ای که یک فیبر دارد بین 2.5 تا تا 3.2 mm است (معمولا (2.8 mm. تمام کانکتورهای نوری که معمولا استفاده می شوند طوری طراحی شده اند که با این سایز کابل تطابق دارند.

چنین کابل ساده و کوچکی تنها در پچ کوردها و test leads استفاده می شود. یک نوع دیگر این است که دو کابل از این نوع را در کنار هم قرارداده و یک ساختار دوبلکس ساخته شود که به آن zipcord، shotgun یا figure of eight نیز گفته می شود. میتوان برای مستحکم تر کابل یک غلاف روی کابل دوبلکس کشید و یک کابل دوبلکس مسطح ساخت. این کابل اغلب در تاسیسات FTTD استفاده می شود. شکل 4.10 این سه نوع کابل را نشان می دهد.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.