انواع کابل های نوری خاص

انواع کابل های نوری خاص

کارها و پروژه های زیادی وجود دارند که به انواع خاصی از کابل و حتی فیبرهای تخصصی نیاز دارند. برخی از انواع این کابل ها بصورت خلاصه در ادامه آمده است

fiber types special

کابلهای ترکیبی فیبر و مس: سیم های مسی و فیبرهای نوری میتوانند بصورت ترکیبی در یک کابل مشترک قرار بگیرند. از سیمهای مسی میتوان برای انتقال توان به تجهیزات دوردست یا انتقال سرعت پایین دیتا یا سیگنالهای سوئیچینگ استفاده کرد. در یکی از انواع کابل، فیبرهای نوری در مرکز کابل قرار میگیرند و یک لایه سیم مسی جفت تابیده در اطراف آن قرار میگیرد.

کابل با غلاف سربی: در پالایشگاههای نفت اغلب لازم است که کابلهایی که اطلاعات فرآیندهای مهم را حمل میکنند دارای غلاف سربی باشند. دلیل آن این است که نفت خام داغ در نهایت هرنوع پلاستیکی را ذوب میکند. سرب برای روغن کاملا غیرقابل نفوذ است و درستی و بی عیب ماندن سیگنال را برای همیشه تضمین می کند.

فیبر مقاوم در برابر تابش: فیبر نوری در برابر تابش پرتوهای یونیزه کننده تیره می شود یعنی میزان تضعیف تاسطح غیر قابل قبولی بالا می رود و کار عبور سیگنال نوری متوقف میشود. این اثر در فیبرهای multi mode برجسته تر است. بنابراین در برخی تاسیسات هسته ای یا نظامی باید از فیبرهای مقاوم در برابر تابش اشعه استفاده شود. البته از کابلهای دارای غلاف سربی نیز می توان استفاده کرد.

کابلهای مقاوم در برابر مواد شیمیایی/روغن: طیف گسترده ای از مواد وجود دارد که نسبت به موادی مثل PVC و پلی اتیلن، مقاومت بیشتری در برابر حلال های شیمیایی دارند. نایلون یکی از ارزانترین موادی است که میتواند در برابر روغن/مواد شیمیایی مقاومت کند. در مکانهایی مثل معادن زغال سنگ و سکوهای نفتی، باید از کابلهایی استفاده شود که در برابر حلال های مختلف، از آب دریا تا سیال هیدرولیک مقاوم هستند. ممکن است لازم باشد که کابلها در برابر اشعه UV و ازن نیز مقاوم باشند و در برابر تغییرات دمایی انعطاف پذیر باشند.

کابلهای field deployable : در بعضی موارد لازم است که یک کابل نوری را باز کرده، از آن استفاده کرده و سپس دوباره آن را ببندیم (رول کنیم) و آن را کنار بگذاریم. کابلهای نوری معمولی، کانکتورهای آنها همگی برای استفاده در این موارد نامناسب هستند. کابلها، کانکتورها و drum های خاصی که در این موارد میتوانند مورد استفاده قرار گیرند اغلب field deployable نامیده می شوند. کابلهایی که استفاده می شوند باید بسیار مقاوم باشند و در برابر رنج دمایی وسیعی انعطاف پذیر باشند. معروفترین ساختار برای این مورد ، چهار فیبر tight-buffered است که در بستری از یارن آرامید قرار میگیرد و روی آن یک غلاف polyurethane قرار می گیرد. در اینجا کانکتورهای مخصوصی که به آنها کانکتورهای expanded beam گفته می شود نیز نیاز است.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.