تکنولوژی های مختلف اترنت و شبکه: قسمت اول

تکنولوژی های مختلف اترنت و شبکه: قسمت اول

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد معماری شبکه اترنت برای اولین بار در سال 1970 مطرح شد و طی سالیان بعد این معماری و استانداردهای آن توسعه یافته و با نام‌های دیگری نام‌گذاری گردیدند. امروز برای معماری این استاندارد، تکنولوژی های مختلفی مطرح شده است:

  • 10Base2
  • 10Base5
  • 10BaseT
  • 10BaseFL
  • 100BaseX
  • 1000BaseX
  • 1000BaseT

تکنولوژی های شبکه اترنت

نکته قابل توجه اینکه در استانداردهایی که نام برده شد عدد اول نمایانگر سرعت انتقال عبارت Base به معنای بودن Baseband توپولوژی مذکور و عبارت پس از آن نوع کابل را مشخص می‌کند. T: Twisted Pairs, F: Fiber Optic

10Base2

این تکنولوژی برای انتقال داده ها از کابل کواکسیال Thinnet استفاده می‌کند که مشخصات این کابل در مقالات قبلی توضیح داده شد. کانکتور های این شبکه از نوع BNC بوده و دو سر کابل باید توسط Terminator مسدود شود تا شبکه فعال شود. از مزایای این تکنولوژی نصب ساده و هزینه راه‌اندازی بسیار کم آن است. توپولوژی 10Base2 همان توپولوژی خطی است.

قوانینی که در باید در 10Base2 رعایت شود عبارتند از:

حداقل طول کابلی که کامپیوتر را به هم متصل می‌کند نباید کمتر از نیم متر باشد.

برای اتصال T- Connector به کامپیوتر نباید از کابل استفاده نمود و باید آن را به مستقیماً به کامپیوتر متصل نمود.

فاصله اولین و آخرین کامپیوتر در شبکه نباید بیش از 185 متر باشد این فاصله از روی اندازه کابل اندازه‌گیری می‌شود.

با استفاده از هاب Repeater می‌توان حداکثر فاصله بین اولین و آخرین کامپیوتر را تا 925 متر افزایش داد و کامپیوترها نباید خارج از این محدوده باشد.

در فواصل بین هر 2 Repeater نمی‌توان بیش از 30 دستگاه کامپیوتر به شبکه متصل کرد.

ابتدا و انتهای کابل باید با Terminator مسدود شود. Terminator شبکه 10Base2 یک مقاومت 50 اهمی است که سیگنال‌های الکتریکی به وجود آمده در کابل شبکه را مصرف کرده و از باقی ماندن آن در شبکه جلوگیری می‌کند.

تکنولوژی 10Base5

در 10Base5 از کابل کواکسیال Thicknet برای اتصال کامپیوترها به یکدیگر استفاده می‌شود.

هر کامپیوتر توسط یک کابل AUI یا DIX به یک عدد Transceiver که به یک کابل شبکه متصل شده است وصل می‌شود و هر 2 انتهای کابل با Terminator مسدود می‌شود. اولین مزیت 10Base5 مسافت نسبتاً زیادی است که تحت پوشش خود قرار می‌دهد. قوانینی که در 10Base5 وجود دارد عبارت است از:

حداقل طول کابلی که برای اتصال دو کامپیوتر استفاده می‌شود 2.5 متر است

حداکثر طول کابل یا حداکثر فاصله بین اولین و آخرین کامپیوتر شبکه 500 متر است

یکی از Terminator ها باید به زمین متصل شود

اندازه کابلی که کامپیوتر را به Transceiver متصل می‌کند نباید بیشتر از 50 متر باشد

تکنولوژی 10BaseT

برای راه‌اندازی شبکه 10BaseT از کابل‌های Twisted Pair یا زوج به هم تابیده استفاده می‌شود. که حداکثر سرعت آن 10 mbs است. در این استاندارد هر کامپیوتری که می‌خواهد به شبکه متصل شود مستقیماً توسط یک کابل به هاب وصل شده و هاب، ارتباط کامپیوترها را برقرار می‌کند. اتصالات این توپولوژی از نوع RJ-45 می‌باشد. Segment های مختلف می‌توانند توسط کابل‌های کواکسیال و فیبر نوری به یکدیگر متصل شوند. برخی از انواع دستگاه‌هایی که می‌توانند جایگزین هاب شوند هوشمند بود و می‌توانند ترافیک شبکه را کنترل نموده و آن را کاهش دهند. از مشخصه‌های بارز این شبکه گران‌قیمت بودن و هزینه راه‌اندازی و نصب آن است.

قوانین 10BaseT عبارتند از:

حداکثر تعداد کامپیوتری که این شبکه به هم متصل می‌کند 1024 دستگاه کامپیوتر است.

کابل ها باید از نوع زوج به هم تابیده Cat3 یا Cat4 یا Cat5 باشند و نوع کابل از نظر داشتن محافظ تفاوتی نمی‌کند می‌توان از هر 2 کابل UTP یا STP استفاده کرد.

حداکثر فاصله هر کامپیوتر تا هاب 100 متر است

حداقل طول کابل یا فاصله بین کامپیوتر تا هاب 2.5 متر است

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.