تکنولوژی های مختلف اترنت و شبکه: قسمت دوم

تکنولوژی های مختلف اترنت و شبکه: قسمت دوم

تکنولوژی 10BaseFL

10BaseFL یکی از تکنولوژی های شبکه اترنتی است که برای انتقال اطلاعات از فیبر نوری استفاده می‌کند. سرعت انتقال در این شبکه 10 mbps است. مهم‌ترین مزیت 10BaseFL مسافت زیادی است که تحت پوشش قرار می‌دهد این مسافت 2 کیلومتر است. از مزایای دیگر این شبکه این است که عوامل خارجی تأثیری روی اطلاعات داخل فیبر ندارند به عبارت دیگر در فیبر نوری هم شنوایی وجود ندارد و اطلاعات سالم به مقصد می‌رسد.

 دو استاندارد دیگر به نام‌های 10BaseFB و 10BaseFP نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.  10BaseFB یک شبکه اترنت هم زمان است و برای اتصال، دو تقویت‌کننده فیبر نوری به یکدیگر که در مسیر بین 2 ایستگاه قرار دارد، استفاده می‌شود. استاندارد دیگر 10BaseFP است که یک شبکه ستاره ای با استفاده از فیبر نوری می‌باشد که برای backbone شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در 10BaseFP نور بجای سیگنال‌های الکترونیکی مسئولیت انتقال اطلاعات را بر عهده دارند.

ethernet tech2

 

تکنولوژی 100BaseX

ساختار شبکه 100BaseX همانند شبکه 10BaseT است. اما سرعت این شبکه 100 mbps است با این تفاوت که 100BaseX با 3 مدل کابل‌کشی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد این 3 مدل عبارتند از:

در 100BaseTX از دو کابل Cat5 از نوع UTP یا STP به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود.

در 100BaseFX از 2 رشته فیبر نوری در کنار هم استفاده می‌شود

در 100BaseT4 4 رشته کابل Cat3 یا Cat4 یا Cat5 در کنار هم استفاده می‌شود.

100BaseX با نام Fast Ethernet نیز شناخته می‌شود.

تکنولوژی 1000BaseX

این استاندارد شبکه‌ای را توضیح می‌دهد که در آن سرعت انتقال اطلاعات 1 گیگابیت در ثانیه است و برای انتقال اطلاعات از فیبر استفاده می‌شود این استاندارد خود از چند قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:

1000BaseSX

1000BaseLX/LH

1000BaseZX

تفاوت استانداردهای ذکر شده در طول کابل و نوع فیبر نوری است که در آن‌ها استفاده می‌شود.

در این استاندارد از کابل‌های زوج به هم تابیده برای راه‌اندازی شبکه‌ای با سرعت 1 گیگا بیت در ثانیه استفاده می‌شود. این کابل‌ها از نوع Cat5 و کانکتورهای آن نیز از نوع RJ-45 است. نحوه ارسال اطلاعات در این استاندارد به گونه‌ای است که سیستم توانایی انتقال اطلاعات با سرعت 1 گیگا بیت در ثانیه را پیدا می‌کند.

تکنولوژی TOKEN RING

شبکه TOKEN RING از نظر ظاهری یک شبکه ستاره‌ای است ولی به صورت یک حلقه کار می‌کند در این شبکه یک حلقه منطقی به وجود می‌آید و Token در امتداد عمود حرکت کرده و به کامپیوترها می‌رسد. هر کامپیوتری که به ارسال اطلاعات نیاز داشته باشد Token را نگه داشته و اطلاعات خود را به سوی مقصد ارسال می‌کند اطلاعات ارسال شده در همان حلقه مجازی و در امتداد حرکت Token مسیر خود را طی می‌کند تا به کامپیوتر مقصد برسد. کامپیوتر مقصد در صورت صحیح بودن اطلاعات ارسالی در جواب یک بسته به نام Acknowledge به کامپیوتر مبدا ارسال می‌کند کامپیوتر مبدا نیز Token اصلی را از بین برده و یک Token جدید تولید می‌نماید و آن را در امتداد مسیر Token قبلی به حرکت درمی‌آورد این پروسه به همین صورت ادامه خواهد یافت.

در شبکه TOKEN RING در محل اتصال کامپیوترها به جای هاب از دستگاهی به نام MAU استفاده می‌شود. سرعت انتقال اطلاعات در این شبکه 16 mbps یا 4 mbps است. کارت‌های 16 mbps می‌توانند با سرعت 4 mbps نیز فعالیت کنند.

در شبکه TOKEN RING از کابل‌های زوج به هم تابیده استفاده می‌شود. اگر از کابل UTP در این توپولوژی استفاده شود حداکثر طول کابل می‌تواند 45 متر باشد و این شبکه فقط با سرعت 4 مگابیت در ثانیه کار می‌کند و اگر از کابل STP استفاده شود، حداکثر طول کابل 101 متر و با سرعت 16 مگابیت در ثانیه اطلاعات منتقل می‌شود .

تکنولوژی FDDI

FDDI تکنولوژی یک شبکه با سرعت 100 مگابیت در ثانیه است که برای ارتباط از فیبر نوری استفاده می‌کند. در این تکنولوژی به جای فیبر نوری از کابل مسی نیز می‌توان استفاده نمود ولی در صورت استفاده از کابل مسی طول کابل کمتر می‌شود. FDDI به عنوان backbone یا زیرساخت در محل‌هایی که تعداد زیادی کامپیوتر در آن قرار دارد استفاده می‌شود. از جمله این محیط‌ها می‌توان به دانشگاه‌ها اشاره کرد. در FDDI می‌توان 500  نود شبکه را در مسافت 100 کیلومتر به یکدیگر متصل کرد.

توپولوژی فیزیکی این شبکه حلقوی است. نحوه به‌وجودآمدن این حلقه به این صورت است که یک حلقه 100 کیلومتری از فیبر ساخته می‌شود و در هر 2 کیلومتر یک تقویت‌کننده قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از اختلالاتی که در اثر قطع شدن فیبر نوری به وجود می‌آید ، از 2 حلقه فیبر نوری در کنار هم استفاده می‌شود تا در صورتی که یکی از رشته‌ها قطع شود، رشته دوم را وارد عمل شدخپه و جایگزین رشته اول شود.

تکنولوژی شبکه بدون سیم

شبکه بدون سیم، شبکه‌ای است که از امواج رادیویی Broadband برای مرتبط کردن کامپیوترها به یکدیگر استفاده می‌کند. از سیستم بی‌سیم در شبکه WAN استفاده می‌شود. کاربرد آن می‌تواند مرتبط کردن پویا چند شبکه محلی، ارائه سرویس اینترنت و سرویس‌های دیگر باشد. شبکه بی‌سیم برای برقراری ارتباط بین کامپیوترهایی که نزدیک یکدیگر قرار دارند نیز استفاده می‌شود که در این صورت از نوعی شبکه به نام PAN به کار گرفته می شود.

در شبکه‌های PAN نیازی به استفاده از تجهیزات خاص شبکه نیست و تنها با استفاده از دو کارت شبکه می‌توان یک شبکه PAN را راه‌اندازی کرد. از مزایای شبکه بی‌سیم این است که نیازی به نصب کابل شبکه و تجهیزات آن نیست و سرعت انتقال اطلاعات نیز می‌تواند تا سرعت 52 مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کند.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.