شبکه های کابلی و بی سیم و طریقه کابل کشی ساخت یافته

شبکه های کابلی و بی سیم و طریقه کابل کشی ساخت یافته

برای ارتباط از سیستم کلاینت تا سوییچ در یک ساختار شبکه، باید کابل کشی انجام شود. معمولا این کابل از داخل داکت یا در سیستم های بهتر ترانک در اتاق کلاینت تا اتاق سرور که سوییچ داخل آن می باشد، عبور می کند. داکت وسیله ای برای مرتب نمودن کابل ها است که معمولا از جنس پلاستیک خاص بوده و دارای مقسم به منظور جدا کردن کابل های برق از شبکه است و می تواند برق را نیز در کنار کابل شبکه انتقال دهد. نمونه ای از داکت را در تصویر زیر، پایین تصویر Patch Panel مشاهده می کنید.

trunking system

 

در یک شبکه معمولا یک کابل مستقیما از کلاینت به سوییچ متصل نمی شود. ابتدا یک کابل کوچک از سیستم کلاینت به داکت درون اتاق وی متصل می شود که این کار از طریق نصب Face Plate مطابق شکل بالا روی داکت صورت می گیرد.

در مسیر داکت یک کابل تا اتاق سرور کشیده می شود. در اتاق سرور سر دیگر کابل به یک Patch Panel متصل می شود. پس از اتصال به آن، یک کابل کوچک از Patch Panel به سوییچ متصل می شود. به شکل های زیر دقت کنید.

tiabookc

مخابره بی سیم

یکی از انواع راه های ارسال اطلاعات، ارسال به وسیله امواج مایکروویو و بدون سیم است .

انواع مخابره بدون سیم

در این نوع از انتقال دیتا بین ایستگاه های کاری (کامپیوتر ها) از راه امواج مایکرویو انجام می شود که انواع آن در شکل زیر قابل رویت است:

 مخابره زمینی: جهت این منظور از آنتن های بشقابی و در محل هایی که امکان کابل کشی وجود ندارد استفاده می شود.

مخابره ماهواره ای: در این نوع از انتقال دیتا به توسط ماهواره هایی که در حول زمین می گردند بین دو ایستگاه زمینی انجام می گیرد و در مواردی که مخابره زمینی امکان پذیر نیست استفاده می شود

روش های دیگر مخابره بی سیم

  • WiFi
  • Wimax
  • Bluetooth

در شبکه های بی سیم دو ساختار برای نحوه اتصال کلاینت ها در نظر گرفته می شود که شامل Ad-hoc و Infrastructure می باشد .

شبکه نوع : Ad-hoc  شبکه هایی که در ساختار آن از Access Point استفاده نشده و سیستم ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. از این نوع شبکه زمانیکه فاصله کمی بین کامپیوترها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

زیرساخت شبکه یا Infrastructure: در این ساختار از یک Access Point استفاده می شود. سیستم ها ابتدا باید به AP متصل شده و سپس با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. منطقه تحت پوشش در این ساختار بیشتر از شبکه های Ad-hoc می باشد

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.