معرفی موسسه های جهانی در استاندارد کابل شبکه – بخش۱

معرفی موسسه های جهانی در استاندارد کابل شبکه – بخش۱

دو مقاله آینده شامل معرفی مجموعه استانداردهایی است که در مباحث مربوط به کابل کشی شبکه در دنیا مطرح می باشد در این مجموعه هر استاندارد همراه با توضیحات آن را می خوانید.

 

network cabling standards

در مقاله های آینده نیازهای طراحی یک سیستم کابل کشی، طبق استاندارد ISO 11801 مطرح می شود اما تمام آیتم های اصلی را به استاندارد معادل آن در سیستم های اروپایی CENELEC و امریکایی TIA/EIA نیز ارجاع میدهد.

در این نوشتار ما یک سیستم کابل کشی را طبق استاندارد ISO 11801 هم برای کابل های مسی شبکه و هم فیبرهای نوری طراحی می کنیم و تمرکزمان روی بخشهایی است که استاندارد بصورت قطعی مشخص نکرده است و نیاز به تصمیم گیری دارند. مثلا در موارد مربوط به انتخاب کابل های شیلددار یا بدون شیلد.

در این مجموعه مقالات تنها به استاندارد ISO 11801 اکتفا نمی شود زیرا این استاندارد برای سیستم کابل کشی یک دستورالعمل کامل ارائه نمیدهد. لازم است که مسایل مربوط به تست، عملکرد در برابر آتش، زمین کردن، شیلد و اتصالات و مسایل مهم دیگر نیز درنظر گرفته شود. جدول 2.1 استانداردهای اصلی طراحی کابل کشی را برای نواحی مختلف نشان میدهد.

2-2 چه کسی استانداردها را مینویسد؟

همه کشورهای اروپایی هنوز استانداردهای ملی خود را حفظ کرده اند مثل انستیتو استانداردهای بریتانیا در UK. اما استانداردهای CENELEC نیز بعنوان استانداردهای ملی پذیرفته شده اند. مثلا استاندارد نصب EN 50174 توسط انستیتوی استانداردهای بریتانیا تحت عنوان BS EN 50174 در UK منتشر شده است.

بقیه استانداردهای اصلی در ادامه مقالات خواهد آمد.

ANSI، انستیتو استانداردهای ملی امریکا، استانداردهای بسیاری را در ارتباط با شبکه های محلی LAN و روشهای تست منتشر کرده است. TIA و EIA استانداردهایشان را تحت نظارت ANSI و با عنوان استانداردهای ANSI/TIA/EIA منتشر میکنند. ANSI خود را مدیر و هماهنگ کننده بخش خصوصی سیستم استاندارد ایالت متحده از سال 1918 میداند.

ASTM انجمن امریکا آزمون مواد، آزمایشهای پایه الکتریکی بسیاری را تولید کرده است که در سایر تستهای مربوط به کابل کشی ساخت یافته از انها استفاده می شود.

ATM Forum یک سازمان بین المللی غیر انتفاعی است که از گروهی از سازندگان اصلی تجهیزات شبکه و با هدف گسترش استفاده از تکنولوژی شبکه ATM(asynchronous transfer mode) تشکیل شده است. این گروه از یک کمیته فنی جهانی، سه کمیته فروش و یک کمیته مصرف کنندگان تشکیل شده است. این گروه در سال 1991 تشکیل شد و اکنون بیش از 600 عضو دارد. هزاران مشخصه فنی توسط این گروه منتشر شده است که موضوعات مختلفی مثل کنترل سیگنال، LAN، مدیریت شبکه و لایه فیزیکی را در بر میگیرد.

BiCSi یک سازمان تجاری است که هدف آن توسعه فنی صنعت کابل کشی است. BiCSi در حال حاضر در 70 کشور فعالیت دارد و بیش از 15000 عضو دارد. BiCSi مقالات بسیاری را در رابطه با طراحی، نصب و تست سیستمهای کابل کشی ساخت یافته منتشر کرده است.

CEN یک گروه اروپایی دیگر است که با مشارکت CENELEC و ETSI فعالیت می کند و هدف آن توسعه هماهنگی فنی بین اروپا و سایر نقاط جهان است.

ادامه معرفی سازمان های بین المللی را در مقاله بعدی بخوانید

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.