مفاهیم کابل کشی فیبر نوری تا مقصد FTTX

مفاهیم کابل کشی فیبر نوری تا مقصد FTTX

‎(Fiber To The X)‎ FTTX اصطلاح FTTX به مجموعه ای از تکنولوژی هایی اطلاق می شود که به انواع پیاده سازی های توپولوژی های فیبر نوری است که بنا بر محل ترمینال شدن termination فیبر نوری دسته بندی می شوند. 

 همانطور که می دانید فیبر نوری برای فاصله های طولانی استفاده می شود که back bone محسوب می شوند اما کابل کشی مسی در مقابل برای امتداد از آن به سمت کاربر مورد استفاده است. در این راستا FTTX شبکه را در بین فواصل مخابراتی پوشش می دهد.

در شکل زیر می توانید مقایسه ای گرافیکی از انواع مفاهیم این حوزه داشته باشید.FTTX

‎(Fiber To The Node)‎ FTTN یا Fiber To The Neighbourhood ، به راهکار فیبز نوری اطلاق می شود که در یک رک در یک فاصله چند کیلومتری مشتری terminate شود می گویند. معمولا این فاصله با راهکار مسی پشتیبانی می گردد.

‎(Fiber To The Curb)‎ FTTC یا Fiber To The Cabinet خیلی شبیه به FTTN می باشد با این تفاوت که قفسه خیابان به محل کاربر نزدیکتر است و کابل کشی فیبر نوری معمولا در طول 300 متری از محل مشتری ترمینال می شود. FTTC دارای محدوده ای برای تکنولوژی های مسی با پهنای باند بالا مانند اترنت سیمی یا IEEE 1901 شبکه خطوط برق و تکنولوژی Wi-Fi بی سیم می باشد. FTTC بعضا FTTP نامیده می شود که این مساله باعث شده تا با  fiber to the premises که تکنولوژی کاملا متفاوتی است اشتباه شود.

‎(Fiber To The Building)‎ FTTB روشی از کابل کشی فیبر نوری است که در ساختمانهایی terminate می گردد به طور معمول چند واحد دارند. البته ارائه این سرویس به واحد های مسکونی به چندین روش ممکن است صورت پذیرد.

‎(Fiber To The Home)‎ FTTH به روشی از کابل کشی فیبر نوری گفته می شود که termination در یک جعبه در خارج از خانه روی دیوار انجام می شود.

‎(Fiber To The Premises)‎ FTTP روشی مشترک برای استفاده از FTTB و FTTH است که گاها برای نشان دادن یک شبکه فیبر نوری دارای خانه و شرکت می باشد.

‎(Fiber to The Desktop)‎ FTTD به مجموعه ای از اتصالات فیبر نوری اطلاق می شود که از اتاق رک تا نقطه termination یا media convertor نزدیک میز کاربر می باشد.

‎(Fiber To The telecome – Enclosur / Fiber To The Zone)‎ FTTZ / FTTE به روشی از کابل کشی فیبر نوری گفته می شود که در شبکه های محلی به کار می رود. در این روش از فیبر نوری جهت متصل کردن اتاق رک تا یک جعبه نزدیک به میز کاربر اسفاده می گردد. این دو تکنولوژی با وجود شباهت اسمی از انواع FTTX نیستند.

انجمن های FTTX اروپا، امریکا، آسیا و اقیانوسیه در مورد تعارریف و مفاهیم FTTH و FTTB به یک نظر واحد رسیده اند ولی استانداردی واحد برای مفاهیم دیگر بیان نشده است.

لازم به ذکر است که شرکت ایرسانوین مفتخر است که از اولین ارائه دهنده های تجهیزات FTTH داخل کشور می باشد و همچنین در زمینه انجام پروژه های شما کارفرمایان محترم اعلام آمادگی می نماید. جهت اطلاعات بیشتر به منوی محصولات بخش FTTH مراجعه و یا از این لینک اقدام فرمایید.

 

 

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.