مقایسه مس با فیبر نوری

مقایسه مس با فیبر نوری

باید توجه داشت که ساختار فیبر نوری شامل سه قسمت عمده می باشد که در این مقاله به آن ها اشاره ای گذرا میکنیم. در سیستم های فیبر نوری فرستنده وظیفه دارد تا با تولید و رمزنگاری داده ها با سیگنال های نوری عمل کند. فرستنده شامل عدسی هایی ظریف هستند تا نور لیزر را داخل فیبر نوری متمرکز نمایند. تولید کننده سیگنال در دو نوع LED و لیزر می باشد که نوع لیزری دارای توان بیشتری بوده و در ضمن گران تر نیز می باشد.

fiber glass optics

 

مزایای فیبر نوری در برابر کابل مسی

کابل فیبر نوری مزایای زیادی در برابر کابل مسی دارد که در این مقاله به بعضی از آنان اشاره ای میکنیم. درست است که مواد اولیه فیبر نوری ارزان تر از فلز مس می باشد ولی به هر حال آشکارسازها و تقویت کننده هایی که در مدیای فیبر به کار میروند گرانتر می باشند. اما چون تعداد این ملزومات در مدیای فیبر کمتر است، قیمت تمام شده این سیستم در مسیر های طولانی پایین می باشد در عین حال در راه حل فیبر پنای باند بسیار بیشتر بوده بنابر این سرعت انتقال داده ها بیشتر خواهد بود.

پر واضح است که سیم های حامل جریان الکتریکی، تولید میدان مغناطیسی نیز دارند. این واقعیت را هم می دانیم که میدان ها بر روی جریان الکتریکی و متقابلا سیگنالها تاثیر گذارند. اما سیگنالهای نوری هیچ گونه میدانی تولید نمی کنند. بنابراین اولا سیگنالهای نوری بر خلاف سیگنالهای الکتریکی در مدیای مس هیچ گونه تداخلی با یکدیگر ندارند ثانیا میدان های قوی الکتریکی که در بعضی از محیط های صنعتی مثل نیروگاها و عبور دهنده های برق فشار قوی وجود دارند تاثیری در سیگنال های نوری مدیای فیبر نمی گذارند.

همچنین فیبر های نوری انعطاف پذیر هستند و طول عمرشان به علت مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و فرسودگی از کابل های مسی بیشتر اند. ضمنا خطر ایجاد آتش سوزی و تولید گرما در کابل های حامل جریان الکتریکی وجود دارد اما در مدیای فیبر نوری به هیچ عنوان وجود ندارد. باید بدانیم که در کابل های مسی پهنای باند یکی از خصوصیات ذاتی کابل است و قابل تغییر با هیچ عامل خارجی نیست اما در فیبر نوری هر چه فرکانس نوری که حامل دیتا می باشد را افزایش دهیم پهنای باند انتقال داده افزایش می یابد.

فیبر نوری از تمام محیط های انتقال داده دیگر نظیر بی سیم و مس داردای پهنای باند بیشتری می باشد. همچنین کابل های نوری به علت قطر کم فیبر می توانند شامل چندین فیبر در یک کابل باشند و بنابراین بسیار به صرفه تر عمل می کنند.

فیبر نوری بر خلاف کابل های مسی دارای امنیت بسیار بالاتری می باشد زیرا در کابلهای نوری هیچ گونه امکان شنود سیگنال در حالت برقراری سرویس انتقال داده نیست ولی در مدیای مس کاملا این امر امکانپذیر است.

مصرف برق سیستم های نوری بر خلاف سیستم های مسی بسیار کمتر است بنابراین در دراز مدت به صرفه تر است. از لحاظ وزن نیز بسیار سبک تر از کابل مسی هستند.

از معایب فیبر نوری نسبت به کابلهای مسی به طور عمده می توان به اتصال پر هزینه تر و دشوارتر و همچنین رفع عیب دشوار تر اشاره نمود.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.