نگاهی جامع به حمل و نقل هوشمند ITS

نگاهی جامع به حمل و نقل هوشمند ITS

 

به نظر می رسد یکی از خصوصیات شهرهای مدرن داشتن اطلاعات به روز و به موقع از همه زمینه ها در شهر و مدیریت آنها می باشد و یکی از این زمینه ها سیستم حمل و نقل است . سیستم حمل و نقل هوشمند از یک سو کارایی منابع در دسترس مثل زیرساختها و کاربران جاده و کاربران ماشین های تجاری را افزایش داده و از جهت دیگر باعث کاهش هزینه ها و حفظ محیط زیست می گردد.

Transportation05

 هدف از فن آوری سیستم حمل و نقل هوشمند اشتراک گذاری اطلاعات است که می تواند باعث کاهش ترافیک و تصادف شود. همانگونه که گفته شد مدیریت ترافیک مشکلی است که بسیاری از شهرها امروز با آن مواجه هستند. سیستم حمل و نقل هوشمند باعث بهبود ظرفیت، افزایش سفر کارآمد تر و امن تر می شود.

درمثالی که از مرکز سیستم حمل و نقل هوشمند تورنتو در متن آورده شده نتیجه گیری شده است که در ساعت شلوغی باعث کاهش تاخیر تا 40 درصد و کاهش بار سفر تا 26درصد می شود. پس سیستم های حمل و نقل هوشمند عامل کاهش چشمگیری در ترافیک جاده ای هستند و این مورد همچنین باعث کاهش آلودگی هوا نیز خواهد شد . به نظر می رسد با توجه به ترافیک زیادی که در شهرهای بزرگ ایران وجود دارد رفع گره های کور ترافیکی و استاندارد سازی حمل و نقل با استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند باعث کاهش چشمگیری در ترافیک خواهد بود و به تبع آن آلودگی هوا نیز در این شهرها کاهش خواهد یافت.

مثال دیگر پارک هوشمند خودروها می باشد، Streetline یک شرکت پارک هوشمند، تخمین می زند که 30درصد از ترافیک شهری توسط رانندگانی که به دنبال پارکینگ هستند ایجاد می شود. در یک مطالعه که ترافیک در یک منطقه لس آنجلس برای یک سال اندازه گیری شد، محققان دریافتند که رانندگان با بیش از 950.000 مایل رانندگی، تولید 730 تن دی اکسید کربن و با استفاده از 47،000 گالن گاز برای پارکینگ جستجو می کردند. استفاده از این فناوری منجر به این می شود که راننده از اطلاعات کافی در مورد خیابان مقصد بهره مند باشد تا شاید فرصت کافی برای تعویض خیابان و پیدا کردن فضای خالی برای پارک خودروی خود را داشته باشند.

 پارکینگ هوشمند می تواند باعث کاهش تراکم ترافیک، کاهش انتشار کربن و از بین بردن ناکارآمدی کار مرتبط با اجرای پارکینگ شود. در ایران نیز ITS مورد توجه دست اندرکاران و مسئولان حمل و نقل شهری، جاده ای و ریلی قرار گرفته و هریک از پروژه ها بطور جداگانه در حال طراحی و اجراست. این اقبال اگرچه رویکردی مثبت و در نوع خود حرکتی رو به پیش است اما در آینده فقدان طرح استراتژیک ITS در سطح ملی باعث آسیب پذیری در روند پیشرفت پروژه ها وعدم حصول نتیجه لازم خواهد شد. از موانع اساسی گسترش ITS در ایران عدم وجود زیرساختهای مناسب مخابراتی می باشد و لازم به ذکر است که اجرای پروژه های ITS یا حمل و نقل هوشمند احتیاجات و ملزومات زیرساختی از جمله فیبر نوری و FTTX را در بر دارد که بدون آن حمل و نقل هوشمند قابل اجرا نیست. تمامی سخت افزارها و شبکه اصلی مرکز حمل و نقل واقع بر بستر فیبر نوری ، میکرو کابل و میکرو داکت است که شرکت ایرسانوین برای آن راه حل هایی دارد.

 البته باید در جهت رفع این مشکلات اقدام کرد و نهایتا ایجاد ارتباط و هماهنگی بین پروژه ها و کاربردهای مختلف فناوری روز حمل ونقل در جهت نیل به سیستم حمل و نقل هوشمند کمک خواهد کرد . نهایتا اگر سیستم حمل و نقل غنی از اطلاعات باشد و قادر به ارائه ایمنی و تحرک بیشتر و کمتر کردن اتلاف وقت کاربران از سیستم شود و اطلاعات را در موقع لزوم در اختیار مدیران و کاربران قرار دهد و باعث تسهیل امر حمل و نقل شده و باعث جلب اعتماد کاربران گردد در این صورت می توان گفت که این سیستم قابلیت ارائه زندگی بیشتر و بهتر را به همه مردم در جامعه دارد.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.