پیشینه و معرفی تکنولوژی اترنت کابل شبکه در دنیا

پیشینه و معرفی تکنولوژی اترنت کابل شبکه در دنیا

در سال 1992 و با معرفی استاندارد 10BASE-Tاترنت و به موجب آن بیشتر بازارهای LAN، به همگرا شدن با بازار نوپای کابل کشی ساخت یافته پرداختند.

bnc cable

هرچند اولین شکل اترنت از یک کابل کواکسیال با کیفیت استفاده می کرد، اما 10BASE-T برای این طراحی شد که روی کیفیت خوب ولی از طریق کابلهای تلفن کار کند. 10BASE-T و کابل کشی ساخت یافته در کنار هم پیش رفتند و در نهایت، بازارها مفهوم کلی و مزایای کابل کشی ساخت یافته را در طول 3 سال پذیرفتند.

در اوایل 1990 استانداردهای مختلف شروع به سازگاری با وقایع کردند. مخصوصا ANSY که این کار را به TIA(USA) و EIA داد. TIA و EIA لفظ ‘Level’ را به ‘category’ تغییر دادند و category3 متولد شد. TIA، همراه با EIA و ANSI، TSB 36 را برای کابل و TSB 40 را برای سخت افزارهای اتصال منتشر کردند.

Cat 3 ، یک سیستم کابل کشی با پهنای باند 16-MHz و طبق 10BASE-T ارائه می دهد. وقتی IBM، شبکه محلی 16 Mb/s Token Ring را معرفی کرد اعلام کرد که این سیستم کابل کشی نیاز به پهنای باند حداقل 20 MHz دارد تا آن را پشتیبانی کند. CAT4 به سرعت یک پهنای باند 20MHz پیشنهاد کرد اما از انجایی که طراحان به دنبال اترنت 100Mb/s بودند فقط چند ماه دوام داشت. هنوز کسی نمی داند که چه نوع کدگذاری ای برای یک شبکه محلی 100Mb/s نیاز است اما طبق قوانین فیزیک پایه، این شبکه همیشه می تواند در یک کانال 100MHz کدگذاری شود. پس از این که CAT 5, 100MHz در 1995 متولد شد و به عنوان یک استاندارد منتشر شد، TIA/EIA 568 A توسط استاندارد بین المللی ISO 11801 و استاندارد اروپایی CENELEC EN 50173 دنبال شد. سیستمهای کابل کشی ای که در 1995 معرفی شد تا پایان دهه نیز باقی ماند اما در هزاره جدید، پیشرفت هایی در تکنولوژی LAN و کابل کشی ساخت یافته ایجاد شده است برای مثال می توان به Cat6، Cat7 و اترنت گیگا بیت.

استاندارد بین المللی برای کابل کشی ساخت یافته در حال حاضر ISO 11801 است که بصورت مشترک توسط ISO و IEC در ژنو منتشر شده است. ISO 11801 یک پرونده بین المللی است که اعضای آن از تمامی قاره ها بجز قطب جنوب هستند. در EU استاندارد مرتبط با این استاندارد توسط CENELEC و با عنوان EN 50173 منتشر شده است. اگرچه تفاوت بین استانداردهای ISO و CENELEC در حال حاضر بسیار کم است. در بسیاری موارد اعضای هر دو کمیته نویسنده ISO/IEC و CENELEC مشترک هستند. این استاندارد برای ایالات متحده TIA/EIA 568B است. استاندارد معادل آن در کانادا CAN/CSA T529 (انجمن استانداردهای کانادایی) و در استرالیا و زلاند نو AS/NZS 3080 است.

اما در این مقال ما تمام آیتم های اصلی را متقابلا به استانداردهای معادلشان در سیستم اروپایی CENELEC و امریکایی TIA/EIA ارجاع می دهیم. البته باید به این نکته توجه شود که ISO 11801 یک استاندارد مستقل نیست. این استاندارد به نوبه خود مرجع بیش از 128 استاندارد دیگر از موضوعات فنی مرتبط است.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.