کاربرد تکنولوژی IoT یا اینترنت اشیاء در خانه های هوشمند

کاربرد تکنولوژی IoT یا اینترنت اشیاء در خانه های هوشمند

اینترنت اشیاء IoT یا Internet of Things یکی از فناوریهای نوین در عصر حاضر می باشد که با استفاده از بستر شبکه اینترنت کنونی و تلفیق فن آوری های جدید با آن، تحولی بزرگ در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات به وجود خواهد آورد.

IoT 01

اینترنت اشیاء باعث خواهد شد که اینترنت فراگیر و نامرئی شود، از لباسهایی که می پوشیم تا خانه ها، خودروها، خدمات سلامتی و شهری و زندگی اجتماعی و کاری و … . ظهور اینترنت اشیاء همه چیز را تغییر نمی دهد، بلکه بر پایه فنّ آوری و پروتکل هایی مشابه پروتکل های فعلی کار می کند و صرفاً کاربردهای فنّاوری اینترنت را گسترش خواهد داد.

اینترنت اشیاء با استفاده از فنّاوری های بیسیم و ارتباط بین انسان، اشیاء و اشیاء با اشیاء، میتواند کاربردهای بسیاری در حوزه های مختلف داشته باشد. اینترنت اشیاء با استفاده از معماری ابری شبکه ها، نرم افزارها، سنسورها، رابط های انسانی و تحلیل دادها، علاوه بر ایجاد ارزش، یک مدل بنیادین برای توسعه شهرهای هوشمند است.

یکی از زمینه های رشد سریع اینترنت اشیاء، خانه های هوشمند، شامل دستگاه های هوشمندی است که کاربردهایی نظیر اتوماسیون خانه، کنترل روشنایی، آب و هوا، دستگاه های سرگرمی، سلامتی و ایمنی را در خود جای داده است که با استفاده از فن آوری هایی مانند بلوتوث، وای فای، زیگبی و … با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. حضور این دستگاه ها تا پایین ترین سطوح زندگی خصوصی مردم منجر به تولید و انتقال حجم وسیعی از اطلاعات مهم و خصوصی می شود و چالش های عمده ای در حوزه امنیت، صحت و محرمانگی اطلاعات به وجود می آورد.

این چالش ها نیازمند امنیت سایبری بسیار دقیق و مطمئن بوده تا بتواند محرمانگی، یکپارچگی، صحت و قابلیت اطمینان سیستم را تضمین نماید. ما در این مقاله ضمن بررسی فنّ اوریها، چالش ها، الزامات امنیتی و تهدیدات خانه های هوشمند، با استقرار یک ایستگاه مرکزی کنترل خانه هوشمند به نام HICBS بخشی از مشکلات امنیتی و حریم خصوصی و تهدیدات کاربری خانه های هوشمند را کاهش داده ایم.

مردم در زندگی روزانه خود با تعداد زیادی از دستگاههای هوشمند سروکار دارند. دستگاههایی مانند گوشیهای تلفن هوشمند، دستگاههای هوشمند تهویه مطبوع، دستگاههای هوشمند کنترل سلامتی و … که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. این دستگاه ها از نظر منابع سخت افزاری، نرم افزاری و پروتکل های ارتباطی تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند.

خانه هوشمند از طریق برقراری ارتباط مؤثر و تعامل بین این دستگاه ها، یک شبکه توزیع شده ناهمگن به وجود می آورد و از طریق روتر یا دروازه خروجی با شبکه خارجی مانند اینترنت متصل می گردند. خانه هوشمند محل تجمیع کاربردهای مختلف تجهیزات و تعامل آنها با یکدیگر است. این دستگاهها به منظور ساخت زندگی سالم، ایمن و با راحتی بیشتر به وجود آمده اند. کاربری هایی مانند کنترل روشنایی، کنترل لوازم خانگی، دستگاههای ایمنی، سامانه های نظارت تصویری، دستگاه های کنترل سلامتی و دستگاه های تهویه مطبوع از جمله این موارد است.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.