گام اول در طراحی یک سیستم کابل کشی شبکه

گام اول در طراحی یک سیستم کابل کشی شبکه

گام اول در طراحی یک سیستم کابل کشی ساخت یافته، انتخاب استانداردی است که قصد پیروی از آن را داریم.

1st step cabling

انتخابهای موجود عبارتند از:

– هیچکدام، فقط یک گرید از کابل کشی را تعیین کنیم و اجازه دهیم نصاب آنها را مرتب کند.

– یک برند معروف را انتخاب کنیم و امیدوار باشیم که محصولات یک کمپانی بزرگ، مناسب، کارآمد و قابل اطمینان است.

-از چندین استاندارد مختلف بصورت ترکیبی استفاده کنیم.

-از استانداردهای محلی/ملی استفاده کنیم.

-از استانداردهای بین المللی استفاده کنیم.

باید توجه داشت که واگذار کردن انتخاب اجزاء و نتیجه کار به نصاب، کار صحیحی نیست و فقط توسط افرادی که دنبال یک شبکه ساده و کم هزینه میباشند انجام میشود که در این صورت باید به هزینه های دائمی که یک سیستم نامناسب به همراه دارد نیز توجه شود. بررسی ها نشان می دهد که بیش از پنجاه درصد از خطاهایی که در شبکه رخ می دهد مربوط به کابل کشی است.

امروزه با ظهور استانداردهای جامع بین المللی، دیگر تنها از یک برند خاص بعنوان منبع استفاده نمیشود. بسیاری از مصرف کنندگان مایل هستند که گروهی از محصولات کمپانیهای اصلی را طبق استانداردها انتخاب کنند و به نصاب ها اعلام کنند که میتوانند طبق این لیست پیشنهاد خود را ارائه دهند.

در این روش نیاز نیست که از تمام استانداردهای موجود استفاده شود. یک ترکیب پیچیده از استانداردها فقط بیانگر دانش ناکافی مولفین خواهد بود. به یاد داشته باشید که امروزه کابل کشی فقط به یک استاندارد طراحی کلی نیاز ندارد بلکه به اطلاعاتی در مورد EMC/EMI، fire performance، cable containment، زمین کردن، اتصالات و… نیاز است.

استانداردهای ملی کمی در ارتباط با کابل کشی وجود دارد اما استانداردهای بین المللی ای برای امریکا، کانادا، استرالیا و زلاند نو وجود دارد. سیستم هایی که در امریکا نصب می شوند، باید استاندارد کابلها را برای استانداردهای ANSI/TIA/EIA با کدهای الکتریکی ملی ای که خودشان پشتیبانی می کنند طراحی کنند.

در امریکا استاندارد اصلی طراحی ، TIA/EIA 568B است. استاندارد مرتبط با آن در کانادا CAN/CSA T529 و در استرالیا و زلاند نو AS/NZS 3080 است.

در اروپا این استانداردها توسط CENELEC نوشته شده و استاندارد مربوط به کابل کشی ساخت یافته EN 50173 است. همه استانداردهای CENELEC در فرم معمول اروپایی با EN اغاز میشود.

استانداردهای جهانی توسط ISO و IEC نوشته شده است. هر دو کمیته در سوئیس مستقر هستند ولی درواقع نماینده همه کشورهایی هستند که این کمیته ها را تشکیل میدهند. استاندارد آنها برای تمام دنیا نوشته شده و در امریکا و اروپا نیز به آن استناد می شود. در اروپا انتظار میرود که در مواردی که استاندارد CENELEC وجود دارد از آن استفاده شود.

بسیاری از سازمانهای چند ملیتی، مستقل از مکان آنها، برای اطمینان از سازگاری کابلهای نصب شده در سرتاسر دنیا، از استانداردهای ISO/IEC استفاده می کنند.

ISO، استانداردهایی مثل ISO 9000 و ISO 11801 را نوشته است که اولی استاندارد کیفیت و دومی مربوط به سیستم کابل کشی است. تمرکز استاندارد IEC روی اجزاء و روشهاست. مثلا ISO 11801، استاندارد IEC 61156 را برای جزئیات کابل و IEC 61935 را برای جزییات روش تست بکار میبرد. هم استانداردهای CENELEC و هم ANSI/TIA/EIA مواردی را به استاندارد های IEC ارجاع میدهند: مثلا استاندارد IEC 60603، استاندارد کانکتور 8پین.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.